петък, 5 март 2010 г.

Социални мрежи и социални медии

Пенка Туджарова Ф26813

Терминът „социална мрежа” беше използван първоначално за обхващане на всички интерактивни нови, социални комуникации, които предложи Мрежата. Съществуват дискусии относно съдържанието на понятието „социална медия”, защото високо технологичната революция се различава по своите характеристики от традиционните медии. Въпреки това, можем да кажем, че в зависимост от целите на употребата на тези сайтове, част от тях могат да се определят по-точно като социални медии.
Социалните медии са интернет сайтове със съдържание от различен характер – текст, линкове, снимки и др., което се създава и попълва от самите потребители. Те имат и силата да го разпространяват и популяризират, да го оценяват, да коментират. Примери за социални медии са енциклопедията Wikipedia, енциклопедията на Google – Knol, Digg, tagging, podcast, YouTube, e-Britanica.
Както споменахме съществува известна разлика между социалните мрежи и социалните медии. Докато в социалните медии основното е една информация да достигне до определен кръг хора, в социалните мрежи целта е опознаване, поддържане на комуникация и контакти, работа по определена кауза, взаимна полезност на един бъдещ онлайн или офлайн етап и др. Известни и високо рейтингови социални мрежи са Facebook, професионалната мрежа LinkedIn, Xing, MySpace, Ning.
Популяризирането и разработването на социалните медии и съответния софтуер в медийното пространство се случва през 2004 г. Концептуалното им развитие е непрестанно до наши дни като започва от втората половина на 20-ти век. Първите подобни медии се появяват в началото на 2001 г.. Необходимо е съдържанието на социалните медии да отговаря на определени стандарти, за да бъде публично достъпно. Основната им функция, обаче, е че те осигуряват широк достъп на Интернет потребителите до свободни мрежови ресурси като предлага възможността на всеки един от тях да създава, да твори, да редактира, да провокира, да отговаря и да допълва съдържанието.
Социалните мрежи набират популярност с много бърз темп веднага след появата си в комуникационното пространство. Те започват да оказват значително влияние върху културата на модерното общество, което и ги превръща в атрактивни за капиталови инвестиции. Развитието на модерните, ориентирани към потребителя мрежи и необходимите ресурси, за да бъдат те изграждани и поддържани, предизвиква бум.
За да имат по-голямо влияние и атрактивност, организациите в този виртуален свят е необходимо да участват активно в разговорите с аудиторията, която фактически контролира съобщенията. Днес еднопосочното разпространение на информация от единен център или медия е само спомен от миналото или с други думи казано, неприлагането на двустранните комуникационни канали и системи би довело до крах всяка организация в съвременния конкурентен консуматорски пазар.
Новите интерактивни медии оказват огромно влияние както в развитието на съвременната култура, така и в междуличностните комуникации. Актуални в момента са блоговете, RSS, Facebook, wikis, Second Life, Podcasts. Тези изобретения въздействат изключително силно върху потребителското поведение в Интернет и се превръщат във водещ критерий при оценяване възможностите на съвременните мрежови технологии.
Съществува мнение, че по принцип тези медии не са социални (само се наричат така), а са основно ориентирани към модерния бизнес, създавайки приходи за водещите компании в бранша като Apple, Facebook, Yahoo, Google в колосални размери, възлизащи на десетки милиони долари. Изследователите обръщат внимание на въздействието на тези медии върху комуникациите за целите на бизнеса и възможността да стимулират иновативността, създаването и споделянето на идеи между експерти и служители. Те твърдят, че без помощта на социалните медии съвременните институции биха били обречени на крах. Ще бъдат преобразени не само комуникациите, но и принципите за използване на компютърните технологии с цел развитие на интелекта и знанието.
Три фундаментални принципа се свързват с новата медия, наречена Web 2.0: общност, взаимодействие и креативност. Някои сред експертите по мрежови комуникации смятат, че Web 2.0. ще бъде доразвита в бъдеще и трансформирана в Web 3.0. Социалната медия от ново поколение ще бъде разработвана от екипа на Тим Бернърс Лий. Дизайнът на информацията на тази по-модерна, висококачествена и съдържателна интерактивна платформа ще акумулира познания, ще бъде ориентиран към семантични структури. Ползването и достъпът до тези нови медийни ресурси ще е възможен чрез аватари или дигитални двойници на хората.

Няма коментари: