Вихра Костова F 27812
В края на 20-ти век се наблюдава бум в развитието на модерните, ориентирани към потребителя мрежи и съответните ресурси за поддържането и изграждането им. Наричани още web 2.0, новите медии или социалните медии въздействат както на съвременната култура, така и на комуникацията между хората. Някои от тях са известни под наименованието blogs, podcast, wikis, RSS, Second life. Всички тези изобретения оказват значително въздействие върху потребителите в интернет и се превръщат във важен елемент за оценка възможностите на съвременните, мрежови технологии.
Интернет е океан от знание. Десетки хиляди сайтове на различни езици ежедневно се борят за вашето внимание, предоставяйки нови и нови любопитни текстове за четене.
Една от технологиите, която ви позволява да синтезирате източниците си на информация до три-четири страници е RSS.
Какво е RSS?
RSS (Really Simple Syndication) е технология, която позволява на интернет сайтовете да обменят по между си кратка, честопроменяща се информция за съдържанието си. RSS потока съдържа заглавия, автор, коментари и връзка към конкретния материал. За ден на RSS е избран 1 Май. Инициативата за Деня на RSS е на DailyBlogTips.com и най-общо се състои в това да се популяризира RSS като технология и средство за комуникация сред интернет потребителите, за 94% от които става ясно, че не познават RSS
Технологията RSS е нещо като наследник на популярните в средата на 90-те предимно в САЩ news групи. Общата цел на този тип обработка на информацията е автоматично доставяне на най-новата информация от максимално широк кръг източници. RSS изисква допълнителен софтуер, т.нар. RSS четец, който събира и подрежда по някакъв признак новини от различни източници - т.нар. RSS фийдове (или още емисии). Фийдовете притежават специфично оформление, съдържащо кратко описание на новината, заглавие и линк.
За първи път RSS се появява през 1999 г. като четец за новини от портала Мy Netscape. През 2002 г. базираната върху XML технология е подобрена и започва да придобива популярност. За разпространяването на формата допринася решението на онлайн редакцията на New York Times от същата година да предостави на читателите си възможността да се абонират за новините им.
За да използвате RSS, е необходимо интересуващият ви сайт да произвежда фийдове. Ще познаете дали технологията е поддържана от него по специфичното тъмнооранжево лого в десния край на адресното меню. За четенето му е необходим четец.
И трите популярни браузъра - Mozilla Firefox, Opera 9 и Internet Explorer 7, имат вградени четци, т.е. не е небходимо задължителното инсталиране на още програми. Тяхната функционалност е напълно достатъчна, ако нямате някакви изисквания към по-сложното управление на входящите емисии. Напълно достатъчно е да натиснете оранжевия знак за RSS, след което четецът ви ще попита дали да ви абонира за получаване на съобщения. Различните сайтове обновяват информацията по различен начин - при едни тя е критична и се сменя в реално време и постоянно, при други веднъж или два пъти дневно.
След като получите списъка с нови емисии, можете да изберете директната препратка към интересуващия ви сайт и да прочетете повече. Някои определят RSS като персонализирани електронни вестници - четете точно новините, които търсите, в областите, които ви вълнуват. Получените RSS емисии могат да бъдат обработвани и по различен начин. Освен да ги изтривате, можете да ги подреждате и маркирате по различни критерии.
Предимства от използването на RSS в маркетинг и ПР практиката
В наши дни интернет е основен канал за информация, който няма как да бъде пренебрегнат от маркетинг и ПР специалсити. Богатото съдържание персонализирано към потребителя, превръща интернет в предпочитано срдство за получаване на инфорамация и комуникация сред все повече хора. Интернет предлага добра платформа за доставяне на посланието на организацията до своята целева аудитория, като дава възможност то да бъде видяно, чуто и почувствано.
Една от най-новите и бързо придобиващи популярност техники в съвременната маркетинг и ПР практика е разпространението на новини чрез използване на интернет технология, базирана на програмния език XML, позната под съкращението RSS. Предимствата от използването нa RSS технологиите могат да бъдат групирани в следните категории:
1. Подкастинг и видеокастинг
Подкастингът (доставяне на аудио интернет съдържание) и видеокастингът (доставяне на видео интернет съдържание) позволява богата комуникация с потребителя, а не само възможността да се направи съдържанието по-мощно и завладяващо, но и по-лична комуникация с аудиторията.
В добавка, подкастингът и видеокастингът формират базата на нови бизнес модели, давайки възможността да се увеличат и разгърнат продуктовите бази, за да се поддържат тези формати, за постигане на по-голяма ценност на продуктите и услугите за клиентите. По този начин, ще могат да се подобрят и обучението и поддържката за клиентите и то докато се демонстрират ползите и възможностите от и за използването на даден продукт, чрез видео формат. Добавянето на видео и аудио и доставянето им чрез RSS фийдове, позволява:
- Доставяне на прессъобщения, чрез аудио и видео;
- Изпращане на клиентите лично съобщение от мениджъра на компанията;
- Провеждане на аудио интервюта, за увеличаване на броя и доставяне на повече съдържание до посетителите;
- Добавяне на видео демострации за продуктите на компаниите;
- Използване на видео и аудио, за демонстрация на потребителите, как могат да се справят с определени проблеми, с които се сблъскват;
- Предаване на важни съобщения на читатели, клиентите и бизнес партньорите чрез лични аудио импресии, а не чрез традиционните мейл комуникации;
2. Често поддържане на съдържанието
Често поддържане на съдържанието и актуализирането му, дори на дневна или часова основа, са вече достатъчно лесни чрез използването на RSS фийдове. Няма нужда да се разпространяват и важни съобщения, които да седят по седмица, две или дори месец в други медии, това може да стане и чрез самите фийдове на корпоративният блог, например. По-важното е, че самите клиенти и тези, които са се регистрирали да получават тези новини, няма да имат нищо напротив.
3. Апкастинг - доставка на софтуерни ъпдейти
Апкастинга, отива дори по-далеч, като дава възможност да се доставят дори софтуерни пакети и ъпдейти до потребителя и то дори без да има нужда от посещаване на сайта на компанията разработчик, стига клиентът да се е регистрирал поне веднъж за получаване на RSS фийдове.
4. Новини за продукти, прессъобщения и ъпдейти
Използвайки RSS, могат да се доставят до клиентите, инструменти, с които те да определят, кое искат да получават и кое не, като незабавно ще бъдат уведомени за получени новини за продукти и услуги, които ги интересуват и няма да бъдат за трупвани от ненужна информация. Това се приема като едно от основните предимства на фийдовете.
RSS и търсенето на информация
Търсенето е един от най-често използваните инструменти в интернет пространството - в големи онлайн магазини, в електронни библиотеки, книжарници и други. Резултати от подобно търсене могат да бъдат доставени и чрез фийдове. Удобство, което клиентите могат да оценят незабавно при появяване на нова статия или продукт отговарящ на тяхното търсене.
Ако клиентите имат навика да търсят в специфични категории и за специфичен ценови диапазон, това може също да бъде направено и чрез RSS фийд, тъй като той самият е изграден на динамично съдържание и може да се променя и генерира според нуждите на потребителите. И след като всичко това е направено, ако се появи продукт от търсената категория или марка и то в ценовият диапазон посочен от клиента, той ще бъде незабавно информиран, веднага щом отвори своят RSS четец.
Информирането на клиентите, освен чрез изпращането на мейли, вече може да става и чрез и RSS канали. Тук идва въпросът, какво е по-различното? Отговорът е, че много от потребители не искат допълнителни писма в техните пощенски кутии, тъй като получават твърде много или им е по-лесно просто да прегледат новите продукти, докато преглеждат и новините от информационните новинарски фийдове. Също друго важно е, че фийдовете са анонимни, не е нужно да давате мейл, за да се регистрирате за получаване на RSS.
5. Услуги с персонализирано съдържание
Персонализирани или променени според лично виждане списъци са доста по-близки до ъпдейти на продуктите, но са също така и свързани със сложната информация, която се предлага на потребителите, като например:
Свободни работни места
Срещи
Недвижими имоти
Използвайки RSS, потребителите могат да преценят и да решат, точно какъв тип съдържание, желаят да получават и търсят (например, търсене на обяви за работа).
Например, някои американски компании, дават възможност на своите клиенти, чрез RSS фийдове да следят за доставката и етапът на доставка на техните FedEx, UPS и други пратки. Други пък създават възможност, за получаване на важна или критична информация, отново чрез RSS фийдове, дори на вашият мобилен телефон под формата на SMS. Други позволяват да се следят оставащите книги вземани на определен номер в библиотеката, коит
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар