петък, 19 юни 2009 г.

Компаниите като отговорни граждани

Вихра Костова F 27812


Съвременния бизнес и корпоративната отговорност
Съвременните компании са изправени пред редица предизвикателства. Те са принудени да развиват в условията на силна конкуренция, използване на непрекъснато обновяващи се информационни и комуникационни технологии, глобализация на пазарите. Динамичните условия на средата, в която се развива съвременния бизнес е причина команиите да развиват своите бизнес практики като се стараят да бъдат по-иновативни, по-конкурентноспособи и по-отговорни.
Според проучване от 1999г. сред 25 000 души в 23 страни на шест континента показва, че начинът, по който се възприемат компаниите по света, е свързан много повече с поведението им като корпоративни граждани (56%), отколкото с качеството на марката (40%) или бизнес управлението (34%).
Провеждането на социално отговорна политика на дадена компания повишава качеството на взаимоотношенията на компанията с нейните публики. Освен това, в бъдеще ще става все по-важно и ще се изисква от компаниите да изграждата и поддържат бизнес практики, които са основани на прозрачност във взаимоотношенията с ключовите публики и обществото.
В глобален аспект, социалните пробелми, пред които е изправено обществото в наши дни като, например, промените в климата, бедността, проблеми със здравето и сигурността на хората, спазване на човешките права и създаването на отворено и разнообразно общество, поставят предизвикателства, които налагат нуждата от това всеки да върши работата си добре и отговорно.

Освен да спазва законите, да плаща наложените й такси и да открива работни места, една компания трябва да отдава своя принос за обществени каузи. Идеята за корпоративна отговорност, всъщност е начинът, по който бизнес средите заявяват позициите си относно опитите за разрешаване на социално значими проблеми. Чрез проявите на корпоративна отговорност, дадена компания постига успех, по начин, по който показва, че зачита и уважава хората, обществата, етичните норми и околната среда.

Какво е корпоративна отговорност?
С разбирането, че бизнесът играе ключова роля в изграждането и поддържането на благосъстоянието на обществото, корпоративната отговорност се дефинира като начина, по който компанията постига баланс и интеграция в разрешаването на проблеми от сферата на икономиката, околната среда и социалната сфера. Като в същото време успява да удовлетвори очакванията на ключовите публики и обществото. Важен аспект от програмата за корпоративната отговорност е как дадената компания включва в разработването и ключовите за нея публики - потребители, доставчици, служители, институции, неправителствени организации, международни организации.
Корпоративната отговорност на една компания би могла да има различни проявления. Социално отговорният бизнес най-общо би трябвало да работи в 4 области:
Добре организираното и оборудвано работно място е това, което създава подходящата среда и по такъв начин осигурява възможност на служителите да проявят своя потенциал и мотивация, които да положат основата за успешен бизнес.
Пазарът е втората област, в която корпоративната отговорност се проявява. Това проявление е свързано със създаването на продукти и услуги, които отговарят на нуждите на клиентите и са на добро ниво на качество, като по такъв начин осигуряват на клиентите задоволяване на техния бизнес и индивидуален интерес.
Околната среда е третата област на работа в изпълнение на социално отговорните принципи на работа. Изпълнението на съответните бизнес дейности по начин, който опазва или се грижи за възстановяването на околната среда и интегрира тези принципи в цялостната си работа.
Четвъртата област на работа по отношение на корпоративната отговорност е общността, в която съответния компания се рзвива. Инвестицията в работно време на служителите, експертиза и ресурси, за да се предоставят икономически възможности и да се подобри жизненото равнище на хората от общността, както и да се насърчи проявлението на добра воля в населените места където бизнесът оперира е важна част от работата на бизнеса за постигане на общественото благосъстояние. Инвестициите в социалното и икономическото развитие на общността могат да бъдат много и различни - от даряването на средства за дадена кауза (корпоративна филантропия), през създаването на доброволчески програми за сътрудниците си, до реализирането на дългосрочни програми за развитие на общностите.
Ползите от развитието на корпоративната социална отговорност

Основната цел на дейността на пъблик рилейшънс е да съгласува или приспособява аспектите от корпоративното поведение на дадена компания, които оказват влияние върху интересите на публиките. Пъблик рилейшънс има за цел да помогне на компанията да се приспособи към околната среда и да изгражад и предпазава нейната репутация. За да може да оцелее и просперира, тя трябва да поеме публична отговорност, произтичаща от непрекъснато нарастващата взаимна зависимост в обществото.

Ползите от въвеждането на дейности свързани с корпоративна отговорност в политиката на компанията могат да бъдат обобщени в няколко аспекта:

1.Прилагането на идеята за корпоративна отговорност към политиката на компанията допринася за постигането на конкурентни предимства и заемането на водеща позиция в сферата, в която е позиционирана дейността на организация; стимулира корпоративните иновации.

2.Ангажираността с дейности насочени към обществото може да допринесе за сплотяването на хората, работещи в компанията, което от своя страна допринася за подобряване на корпоративната култура.

3.Прилагането на корпоративна отговорност би довело до по-ползотворно използване на ресурсите и намаляване на разходите.

4.Прилагането на корпоративната отговорност като бизнеса практика изгражда по-добър имидж на компанията пред местните власти, правителството и ключовите публики, и допринася за добрата репутацията.

5.Придържането към принципите на корпоративната отговорност може да привлече повече клиенти, съдружници и служители

6.Прилагането на идеята за корпоративна отговорност може да допринесе за подобряване на условията на работа и изпълнението на работните задължения на служителите.

7.На компания, която разработва и приобщава към фирмената си политика идеята за корпоративна отговорност, се гледа с по-добро око от страна на регулаторните инстанции.

8.Корпоративна отговорност, която се разработва заедно със стратегия за управление на риска, би намалила заплахата от неочаквани загуби за компанията.

Корпоративната отговорност е средство, което помага на компанията да постигне дългосрочни конкурентни предимства за бизнеса, за качеството и обслужването на клиентите, както и за привличането на нови такива. Прилагането на идеята за корпоративна отговорност към политиката на компанията означава, че:

1.Компанията спазва етичния код, отнася се с уважение към хората, обществото и околната среда.

2.Компанията развива своя бизнес по начин, по който отговаря на законовите, етичните и търговските очаквания, които обществото има към нея.

3.Компанията взема решения, които не вредят на взаимоотношенията както между отделните ключови публики, така и на взаимоотношенията й с всяка една от тях.

Няма коментари: