петък, 19 юни 2009 г.

Блогът като средство за онлайн ПР

Вихра Костова F 27812

Преди да разгледаме блоговете като средство за онлайн ПР нека първо направим характеристика на термина пъблик рилейшънс, неговите елементи и цели.

Теорията и практиката на връзки с обществеността търси отговори на въпросите, свързани с взаимодействието на социланите субекти в един изключително динамичен конекст. Връзките с обществеността са елемент на стратегическия мениджмънт и изпълняват двойна функция: от една страна, това е реакция на очакванията на тези, чието поведение, съждения, гледни точки могат да повлияят на функционирането и развитието на организацията, а от друга, е свързана с мотивацията на тези хора. Разработването на стратегии в пъблик рилейшънс, е подчинено на постигането на главната цел – хармонизиране на интересите на организацията с интересите на тези, от които зависи нейното развитие. Теоретиците и практиците определят ПР най – общо като наука и изкуство за формирането на общественото мнение в желана посока. Едно малко по – конкретно определение гласи, че: “ПР е характерна мениджърска функция, която спомага за установяване и поддържане на двустранна комуникация, приемане и сътрудничество между организацията и нейните публики; включва управление на проблеми и въпроси; помага на мениджърите да са непрекъснато информирани и отговорни за публичното мнение; определя и набляга на мениджърската отговорност за обслужване на публичните интереси; помага на управлението да е винаги в крак с всичко и ефектино да използва промените; служи като система за предупреждение за евентуални проблеми; и за тези дейности използва изследванията и етичните комуникационни техники като основни инструменти”.(Рекс Харлоу)

Съществуват още множество определения за ПР, общото между тях са три елемента, които са в основата на същността на връзките с общественоста и те са: управление на комуникациите, организация и публики. Основен приоритет на ПР е постигането на взаимно разбиране, диалог и двустепенна симетрична комуникация между организацията и нейните публики. Лесно може да се достигне до извода, че ефективната комуникация е съществен фактор за успеха на цялостната ПР – стратегия на компанията ( организацията).

След като разгледахме определения и характеристики за ПР и неговите основни елементи следва да направим и разграничението между онлайн и офлайн ПР. Офлайн ПР използва предимно печатните медии, радиото и телевизията. Основните похвати са: изпращане на прес съобщения, брошури, организиране на семинари, провеждане на пресконференции. От своя страна оналайн ПР използва техниките, които са насочени към оказване на влияние върху медиите, обществата и публиките, които съществуват само в интернет пространството, чрез използването на онлайн канали: търсачки, блогове, новинарски сайтиве, форуми и други канали. Или най-общо казано изграждането и управлението на репутацията на дадена организация (фирма, личност) в интернет пространството.
Вече знаем, че едно от най-важните неща за пъблик рилейшънс е ефективната комуникация и можем да допълним, че едно от средствата за изграждане, поддържане и управление на комуникациите в онлайн пространството е блогът. Терминът “блог” е съкратеният вариант на “уеблог” (уеб-мрежа, лог-дневник) и означава онлайн дневник. Те могат да се разделят основно на три вида: първият вид са т. нар. “филтри”, в тях авторът публикува връзки към интересни за наего новинарски статии или публикации в други блогове, вторият вид са “личните журнали”, в тях авторът споделя своите емоции, чувства и преживявания, а третият са т.нар. “бележници”, които са комбинция от първите два вида.
В наши дни, за да получат необходимото за развитието и популяризирането си медийно внимание, различните компании (организации/фирми), са поставени в среда на непрекаснато нарастваща конкуренция. За хората, които трябва да изграждат репутацията на дадена компания е все по-трудно да откриват начини да привлекат общественото внимание към компанията, на която са представители. Да накараш някой да обърне внимание на това, което искаш да съобщиш, да привлечеш вниманието на обществеността и да успееш да го задържиш е трудна и отговорна задача за компаниите търсещи публичност. Изглежд че блоговете, едно сравнително ново средство за комуникация, с появата си предоставят нужния инструмент на хората, които работят в сферата на връзки с обществеността.
Все по-голям брой журналисти и редактори четат блогове, за да открият нови и интригуващи истории. Сравнени с прес съобщенията, блоговете се създават по-бързо, което ги прави предпочитано средство за комуникация. За блоговете е характерно, че предоставят възможността за кратко време да се ситуира информация в медийното пространство и придаде “лице” на дадено съобщение. Блоговете предоставят уникален и личен начин за осъществяване на връзка между настоящи и бъдещи клиенти. Те позволяват да се обрщаме към клиентите в разговорен стил, което придава човешка физиономия на компанията. По-неформалният стил, който блоговете имат създава впечатление, че имиджа на дадена компания се гради от реални хора; дават възмжност да се изгради жив образ на компанията и помага на хората работещи в нея също да придадат облик на поста, който заемат.
В случай на кризистна ситуация, която може да се отрази неблагоприятно на имиджа на компанията, блоговете предоставят възможност на ПР-те да осигурят бърз и лично ориентиран подход за обсъждане на проблема с клиентите на компанията. Блоговете могат да се характеризират като честен и директен канал за достигане до публиката. Когато компанията говори за проблема открито и честно, това може да възвърне и дори увеличи доверието на нейните клиенти. Загрижените клиенти биха възприели получената информация чрез блоговете, като открит отговор от страна на компанията.
Друг пример за ползата от създаването и поддържането на блоговете в работата на един ПР е приложението им в управлението на репутацията на компнията (reputation management). Основната цел на РМ е извършването на наблюдения и събирането на информация за това как се възприема дадена компания (организация/марка) от общественото мнение и евентуалното предотвратяване на неблагориятни за компанията последици от лошо представяне.
Може би най – силната характеристика на на блоговете в сферата на връзките с обществеността е в придаването на личен оттенък на информацията предоставена чрез тях. Създателят на блог е реален човек и това допринася както за изграждането на човешки лик на организацията, така и за изграждането на доверие между групите, които комуникират чрез блоговете. И двата аспекта са много важни за репутацията на дадене компания и са едни от основните цели, които хората работещи в сферат на връзки с обществеността си поставят.
Едно от условията, които ПР-те трябва да спазват, за да получават ефективни резултати в своята работа е поддържането на добра координация при работа с търговци и маркетингови експерти. И в този случай, блоговете предоставят помощ в изгражданета на доверие между двете страни, а то е от съществено значение, защото когато човек извършва някаква покупка би предпочел тя да е от човек, който познава и може да се довери.
В миналото хората занимаващи се ПР са обвинявани, че това, което всъщност правят е да манипулират информацията, която се предоставя на обществото. Изпращането на информация чрез блогове също предоставя контрол върху информацията, но в същото време представя съобщението към публиката по начин, която позволява да протече разговор между двете страни. В този смисъл, можем да кажем, че блоговете по-скоро култивират общественото мнение, отколкото да го манипулират. Така блогът се превръща в идеалното средство за поддържането на открита комуникация.
В заключение можем да посочим наколко характеристики на блоговете, които ги превръщат в полезно и необходимо средство за онлайн ПР. Характеристиките са следните:1 лекота на публикациите-всеки е способен да публикува блог; отнема малко време и е безплатно; могат да се правят промени в блога от всяка точка на замното кулбо;2 лесно откриване-търсачните машини позволяват лесно да се намери търсения блог;3 опора на обществото- блогсферат ав същността си представлява събеседване, в което участват милиони хора; интересните теми и автори са свързани помежду си с помощта на линкове; чрез блоговете хората с еднакви интереси създават близки отношения;4 заразителност –информацията попадаща в блогсферат се разпространява по-бързо от традиционните средства за масова комуникация;5 има възможност за пряка връзка, блоговете позволяват подновяване на материалите и обсъждания;6 взаимосвързаност-всеки блог може да бъде свързан с други, а всеки блогер-с всички участници в блогсферата.

Няма коментари: